Dv12 öljyn lisäysjärjestelmä moottoreihin

 


Veturit kiertävät rataverkkoa ja seisovat usein paikkakunnilla missä ei ole minkäänlaista huoltotoimintaa. Mistä veturinkuljettaja tietää onko moottoreissa riittävästi öljyä? Mittatikut ovat tietysti olemassa, hiukan hankalat paikat konehuoneissa. Siksi Dv12 vetureihin asennettiin lisäysjärjestelmä. MGO:n ja Valmetin voiteluöljyn lisäysjärjestelmään kuuluvat lisäöljysäiliö 100 litraa, paineilmapumppu, pinnankorkeusanturit dieselien öljytilassa ja painonapit/merkkivalot ohjaamossa.
Ohjausvirtojen kytkemisen jälkeen katsotaan merkkivalo/painikkeet. Lisäys suoritetaan, kun moottori on pysähdyksissä ja seisonut vähintään 5 minuuttia ja valopainikkeen merkkilamppu palaa. Kuljettaja painaa kyseistä valopainiketta, niin öljypumppu alkaa pumpata öljyä ja sähköohjausventtiili ohjaa öljyn ko. moottorin öljytilaan. Kun moottorissa on riittävästi öljyä, sammuttaa pinnankorkeusanturi merkkivalon ja öljypumppu pysähtyy, liikaa ei pysty laittamaan, eikä moottorin käydessä.
Kuva säiliöstä ja pumpusta (ylimmäinen säiliö), alla vaihteiston lämmönvaihtaja
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti