Veturit
kiertävät rataverkkoa ja seisovat usein paikkakunnilla missä ei ole
minkäänlaista huoltotoimintaa. Mistä veturinkuljettaja tietää onko
moottoreissa riittävästi öljyä? Mittatikut ovat tietysti olemassa,
hiukan hankalat paikat konehuoneissa. Siksi Dv12 vetureihin asennettiin
lisäysjärjestelmä. MGO:n ja Valmetin voiteluöljyn lisäysjärjestelmään
kuuluvat lisäöljysäiliö 100 litraa, paineilmapumppu,
pinnankorkeusanturit dieselien öljytilassa ja painonapit/merkkivalot
ohjaamossa.
Ohjausvirtojen
kytkemisen jälkeen katsotaan merkkivalo/painikkeet. Lisäys suoritetaan,
kun moottori on pysähdyksissä ja seisonut vähintään 5 minuuttia ja
valopainikkeen merkkilamppu palaa. Kuljettaja painaa kyseistä
valopainiketta, niin öljypumppu alkaa pumpata öljyä ja
sähköohjausventtiili ohjaa öljyn ko. moottorin öljytilaan. Kun
moottorissa on riittävästi öljyä, sammuttaa pinnankorkeusanturi
merkkivalon ja öljypumppu pysähtyy, liikaa ei pysty laittamaan, eikä
moottorin käydessä.
Kuva säiliöstä ja pumpusta (ylimmäinen säiliö), alla vaihteiston lämmönvaihtaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti