24.3.2004
Päällikkö
soitti ja pyysi käymään, ei kertonut enempää. Heti tuli mieleen, mitä
on tullut taas tehtyä. Töihin mennessä poikkesin Perkiön varikon
toimiston kulmahuoneeseen, missä oli päällikön toimisto. Pyysi ottamaan
mokkaa ja istumaan. Kertoi yhteydenotosta, jossa kerrottiin kahden
Liettualaisen Vilnan yliopiston professorin vierailevan Suomessa,
korkeakoulujen yhteistyön merkeissä. Paikalle tulee myös teknisen
yliopiston suomalainen edustaja. He olivat rautatiealan tutkijoita
teknisessä yliopistossa. Heidän kiinnostuksen kohteet Tampereella olivat
liikenteenohjaus, laskumäki ja veturivarikon toiminta. Nyt tarvitaan
heille sujuvasti englantia puhuva opas päivän ajaksi, suostutko, kysyi
päällikkö? No niin… hmmm, koska olen ollut tällainen ”jokapaikanhöylä”
ja monessa mukana, en paljon epäröinyt suostua tähänkään ehdotukseen,
vaihtelua arkeen.
Valmistelin
päivää ottamalla yhteyttä etukäteen vierailukohteisiin ja sopimalla
aikataulua, sekä keskusteltavia asioita. Sitten oli vielä kerrattava ja
haettava rautatiesanastoa englannin keskustelun tueksi, jotta pystyisi
kuvailemaan tapahtuvia asioita ja vastaamaan kysymyksiin. Varasin myös
veturin kyseiseksi päiväksi, koska sillä oli helpointa ja turvallisinta
liikkua ratapihoilla ja katsella toimintoja.
Kyseisen
päivän aamuna menin Perkiöön hakemaan veturia, toiveena oli Dv12, mutta
ei ollut yhtään silloin vapaana, minulle osoitettiin Sr2 veturi
hiekoitusraiteelta. Möhkö ei ollut oikein hyvä kiertoajeluun, näkyvyys
oli paljon heikompi ympärille, no olihan siinä sivuovissa nämä
”käkikelloluukut”. Lähdin veturilla asemalle kahdeksaksi, minulla oli
myös kyltti, jossa oli heidän nimensä. Menin Helsingistä tulevan junan
laiturille odottamaan, junasta ilmestyi kaksi hymyilevää herrasmiestä,
samamaan aikaan asemalle asteli myös heidän suomalainen kollega. Siinä
laiturilla esittelimme itsemme ja kerroin lyhyesti päivän ohjelman.
Hieman huomasin heidän katselevan toisiansa, oliko tosiaan heidän
vastaanottokomiteansa VR:n puolesta yksi kappale veturinkuljettajaa.
Kerroin myös meillä olevan veturin, jolla liikumme päivän aikana
kohteesta toiseen. Kiipesimme veturiin ja pyysin liikenteenohjaukselta
lupaa asemalta Perkiön varikon konttorin eteen. Aika nopeasti päästiin
keskustelun alkuun, huomasin herrojen keskustelevan heti vapautuneesti,
heidän ei tarvinnut tärkeillä.
Pysäytin
”alppiruusun” toimiston eteen, tarkoitus oli mennä aluksi aamukahville
kulmahuoneeseen. Kun tulimme toimistoon, siellä ovilla tervehdittiin
tulijoita, mutta päällikölle oli tullut kuulemma äkkiä menoa...
Kulmahuoneen pöydällä oli kahvit valmiina ja kampaviinerit, siinä sitten
neljistään juotiin kahvit, ei tullut muita tarinoimaan, hiukan hävetti
vieraiden puolesta. Sitten lähdettiin kävellen varikon puolelle. Siellä
oleva pomo otti meidät vastaan, ensin mentiin ajovalmiushuoltoon, jossa
ajosta tulevat veturit huolletaan ja laitetaan uudestaan seuraaviin
juniin. ”Huru- ja Deeveripuoli” tuli professoreille tutuksi ja vähän
pesuhallikin. Sitten käytiin korjauspuolella katsomassa isompia huoltoja
ja korjauksia. Deeveriin siellä vaihdettiin MGO:ta ja Seeprakin oli
päässyt isompaan huoltoon. Viimeksi käytiin toisen kerroksen
tallipäivystystiloissa katsomassa, miten veturinkuljettajat
ilmoittautuvat ja tulevat työvuoroissa.
Sitten
lähdettiin veturilla varikolta eteenpäin, monta käsivaihdetta oli
varikkoalueella käännettävä, nuorempi professori halusi myös kääntää
pari vaihdetta, kokemuksen vuoksi. Harvoin on ollut noin koulutettua
vaihdemiestä…Seuraavaksi oli sovittu käynti junatoimistossa katsomassa
tavarajunan jaottelua laskumäessä, ajelimme veturilla varikolta
”raatopätkän”(raide johon koottiin hinaukseen tai korjaukseen
lähetettäviä vetureita) kautta junatoimiston eteen. Kapusimme portaita
”lipalle”, josta on hyvä näkyvyys runsaiden ikkunoiden kautta molemmille
tavararatapihoille. Tarkoitus oli katsoa, miten tullut tavarajuna
Perkiön ratapihalta työnnetään laskumäkeen veturilla. Seuraavaksi
katsottiin junan vaunujen jaottelu eri raiteille Viinikan ratapihalle,
jossa ne valmistellaan lähteviksi juniksi. Heitä kiinnosti
laskumäkiautomatiikka ja miten vaunujen välit katkotaan mäellä.
Seurasimme vaihteiden kääntymistä ja spiraalijarrujen toimintaa vaunujen
nopeuden säätelijänä, vaunujen vieriessä eri raiteille. (Pyörän laippa
osuu spiraalin harjaan ja pyöräyttää hydraulisella vastuksella olevan
rummun akselinsa ympäri kulkiessaan sen ohitse) Sitten oli vielä
raiteille kerääntyneiden vaunujen välien kiristys veturilla ja välien
kytkentä uudeksi junaksi. Kävimme myös ratapihalla kävellen katsomassa
keltaisia spiraalijarruja, joita ”possuiksi” kutsutaan rautatiekielellä.
Joskus näitä possuja joutuu potkimaan, jos kaikki eivät laskeudu alas
automaattisesti, kun niitä lipalta ohjataan. Veturilla ei saa ajaa
possujen päälle, niiden ollessa ylhäällä, täytyy odottaa, että ne menee
makuulle..
Seuraavaksi
ajelimme veturilla vaunupajan ohitse ”Lempääläntietä”, sen toiminnasta
kerroin muutamia tietoja näille herroille. Tarinoin olleeni siellä
oppilasaikana harjoittelussa, toimintaventtiileitä, jarrulosseja ym.
siellä vaihdeltiin vaunuihin ammattilaisten opastamana. Jatkoimme
veturilla asemalle. Hiukan oli vaativa päivä, kun englanniksi yritti
selvittää asioita, onneksi olivat ammattilaisia ja monet asiat olivat
heille ainakin teoriassa tuttuja. Asemalla laitoin ”marsun” parkkiin ja
menimme syömään paikalliseen ravintolaan. Lopuksi vielä poikkesimme
katsomaan liikenteenohjaukseen ja sähköratavalvomoa aseman parkkipaikan
kulmassa olevassa rakennuksessa. Siellä saimme asiantuntevaa ohjausta
liikenteenohjauksen toiminnasta. Iltapäivä oli pitkällä lopettaessamme
kierroksemme. Lopuksi kiittelimme puolin ja toisin mielenkiinnosta ja
mukavista keskusteluista. He lähtivät junalla takaisin Helsinkiin. Minä
ajelin ”möhkön” takaisin Perkiön varikon ”hiekanlenkki” raiteelle. Takki
oli tässä vaiheessa todella tyhjä, erilainen päivä veturinkuljettajan
arjessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti