Sr12 Pasilassa

 


2715 (Dv12) veturi Pasilan veturitalleilla vuonna 1974. Sr12 (2701-2760) veturin paino oli työkunnossa noin kuusi tonnia enemmän Sv12 veturiin verrattuna. Suurin osa tästä painosta kertyi Clayton höyrynkehittimestä, joka sijaitsi takakonehuoneessa. Vaihteiston päällä olleesta 2000 litran vesisäiliöstä, veturin konehuoneessa oli Petter aggregaatti ja niihin kuuluvat laitteet. Vesisäiliön kannen ja alaslaskettavat askelmat näkyvät hytin lähellä, konehuoneen sivussa ja katolla. Petter:in sijainti näkyy konehuoneen etupäässä olevasta metallisesta kohoumasta, näitä ei ole enää nykyvetureissa. Ohjaamossa oli valvontataulu Petter:ille ja junanlämmityslaitteen kojetaulu, jotka on poistettu lämmitysjärjestelmän poiston yhteydessä.
Petter-dieselmoottori oli yksisylinterinen, teholtaan kuusi hevosvoimaa, johon oli kytketty generaattori. Sähköä tarvittiin Valmet-Clayton höyrynkehittimen käyttämiseen. Kehittiminen teho oli 450 kg höyryä tunnissa. Tätä höyryä käytettiin matkustajavaunujen lämmittämiseen ja veturin oman jäähdytysjärjestelmän esilämmittämiseen, sekä ylläpitoon seisontaraiteilla. 1970-luvulla höyrynkehittimien poiston jälkeen näihin vetureihin asennettiin Webasto-lämmittimet esi- ja ylläpitolämmitystä varten, jonka teho oli 42 kW.
 
Kuva Pasilan varikolta 2715, Helsingin kaupunginmuseon kuvakokoelma CC BY 4.0
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti