2715
(Dv12) veturi Pasilan veturitalleilla vuonna 1974. Sr12 (2701-2760)
veturin paino oli työkunnossa noin kuusi tonnia enemmän Sv12 veturiin
verrattuna. Suurin osa tästä painosta kertyi Clayton höyrynkehittimestä,
joka sijaitsi takakonehuoneessa. Vaihteiston päällä olleesta 2000
litran vesisäiliöstä, veturin konehuoneessa oli Petter aggregaatti ja
niihin kuuluvat laitteet. Vesisäiliön kannen ja alaslaskettavat askelmat
näkyvät hytin lähellä, konehuoneen sivussa ja katolla. Petter:in
sijainti näkyy konehuoneen etupäässä olevasta metallisesta kohoumasta,
näitä ei ole enää nykyvetureissa. Ohjaamossa oli valvontataulu
Petter:ille ja junanlämmityslaitteen kojetaulu, jotka on poistettu
lämmitysjärjestelmän poiston yhteydessä.
Petter-dieselmoottori
oli yksisylinterinen, teholtaan kuusi hevosvoimaa, johon oli kytketty
generaattori. Sähköä tarvittiin Valmet-Clayton höyrynkehittimen
käyttämiseen. Kehittiminen teho oli 450 kg höyryä tunnissa. Tätä höyryä
käytettiin matkustajavaunujen lämmittämiseen ja veturin oman
jäähdytysjärjestelmän esilämmittämiseen, sekä ylläpitoon
seisontaraiteilla. 1970-luvulla höyrynkehittimien poiston jälkeen näihin
vetureihin asennettiin Webasto-lämmittimet esi- ja ylläpitolämmitystä
varten, jonka teho oli 42 kW.
Kuva Pasilan varikolta 2715, Helsingin kaupunginmuseon kuvakokoelma CC BY 4.0
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti