Valokuvat
ovat Dr14 1869 veturin ohjaamosta vuodelta 1980, silloin ne olivat aika
alkuperäisessä kunnossa, valitettavasti tarkkuus ei ole paras
mahdollinen. Seuraavaksi pari tarinaa vaihtotöistä Tampereelta
Olin
päivystäjä 6a:ssa 1980-luvun lopulla. Veturina oli Dr14, jonka
pääasiallinen toiminta oli Viinikan ratapihan lähtevien junien
kasaaminen ja vaihtotyöt. Yleensä aamuisin vietiin korjattavia vaunuja
myös vaunupajalle ja tuotiin huolletut takaisin käyttöön ratapihalle.
Nekalan raiteistoilla oli myös käytävä vaihtamassa eri yritysten
tavarankuljetukseen käyttämiä vaunuja. Aamun muiden töiden jälkeen
lähdimme vaihtotyökonduktöörin ja junamiesten kanssa Nekalaan. Lunta oli
runsaasti jo raiteiden alkupäässä, niitä ei ollut aurattu ollenkaan,
kuitenkin pehmeässä lumessa raskas ”seepra” kahlasi sujuvasti,
ensimmäiselle tasoylikäytävälle tulimme varovasti, täällä autoilijat ja
kulkijat eivät olleet tottuneet satunnaisesti kulkevaan vaunuja hakevaan
veturiin. Vislattava on reilusti, silti tuntui, ettei kukaan huomaa
lumen peittäviä kiskoja myöden tulevaa veturia. Pääsimme turvallisesti
yli ensimmäisestä ylikäytävästä, huomasimme, ettei kaupungin miehet
eivät olleet puhdistaneet jäätä ja lunta tieltä pois, se kuului heidän
vastuulle tasoristeyksien osalta. Ahtaassa raossa kulkeva raide oli
yritysten hallien reunustama, tarkkana sai olla, melkein mitä vaan oli
odotettavissa. Seuraava ylikäytävä oli hieman rauhallisempi, vihellys ja
ylitse, raiteita ei edelleenkään näkynyt lumen alta. Jotenkin tuli outo
tunne asfaltilla, että veturi menee ihan outoon suuntaan, vasta kun
päästiin pölkytykselle, veturi alkoi hyppiä reilusti. Siinä kohtaa vasta
tajusin, että nyt ei olla enää kiskoilla ollenkaan ja jarrutin.
Kun
menimme ulos katsomaan, niin huomasimme veturin lähteneen omille
teilleen jo asfaltin alussa, kun raiteiden urat olivat aivan jäässä.
Keulan puolelta katsottuna koko veturi oli jo reilusti kiskoilta sivussa
ja molemmat telit kokonaan poissa kiskoilta. Seepra painaa 84 tonnia,
silti asfaltilla jäässä olevat kiskonurat saivat sen omille urilleen,
onneksi vauhtia oli vähän. Otimme yhteyttä junatoimistoon ja varikolle,
josta raivausporukka kootaan. Varikon auto haki meidät pois ja kävin
raivauspäällikön juttusilla varikolla. Tein tietysti
tapahtumailmoituksen asiasta ja minut kutsuttiin kuulustelijan
toimistoon asemalle. Piirturin nauhasta totesimme vauhdin olleen
sallitun ja varsin hiljaisen. Syy meni kaupungin kunnossapidolle, joka
huolehti tasoristeyksien kunnossapidosta Nekalassa.
Hankkijalle Hatanpäänvaltatien ylitse
Vuonna
1978 olin koneapulaisena päivystäjässä, joka toimi Dv15 veturilla
Viinikan ratapihan pohjoispäässä, terminaaleilla ja kävi usein myös
Lokomolla ja Hankkijalla. Kävimme eräänä aamuna Lokomolla vaihtamassa
muutaman vaunun ja seuraavaksi olimme menossa hakemaan Hankkijalta
vaunuja. Aamu oli ollut sateinen ja hämärä, meidän piti ylittää
nelikaistainen Hatanpäänvaltatie, jonka ylitse rata menee pitkään
viistosti, eikä siinä ollut mitään varoituslaitteita. Se oli todella
hankala tasoristeys ylitettävä, koska siinä oli liikennettä paljon
neljällä kaistalla, myös bussiliikennettä, ei auta, vaikka junalla on
tietysti etuajo-oikeus. Konduktööri ja junamiehet jalkautuivat
varoittamaan autoilijoita ja kuljettaja vihelsi. Siihen aikaan
työvaatetus oli sinisenharmaata, turvaväreistä ei ollut tietoakaan.
Hiljakseen ylitimme valtatietä, autot pysähtelivät jonossa, silti yksi
Morris Mini lähti ohittamaan jonoa ja tuli vauhdilla veturia kohti,
lisää vihellystä. Se tuli minun puoleltani, huusin kuljettajalle
”punaista”. Aivan viime metreillä se havaitsi ja jarrutti, ei kuulunut
kolahdusta, mutta sen keula hävisi Dv15 käyntisillan alle. Menin ovesta
ulos ”vandringille”, nojasin kaiteeseen ja katsoin alas, tuulilasin
takana joku puristi rystyset valkoisena rattia. Laskeuduin alas ja menin
katsomaan lähemmin muiden kanssa, vain auton puskurin etukulma oli
hipaissut veturin akselien käyttötankoa. Vaurioita ei siis tullut,
ainoastaan autokuskin järkytys. Hiukan aikaa selvittelyä ja todettiin
ettei vahinkoa tullut kenellekään, sitten lähdimme eteenpäin kohti
Hankkijan raidetta. Takaisin päästiin hyvin Viinikkaan asti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti